Kristersson gör 180 grader för 180 dagar?

Aftonbladet skriver idag att Ulf Kristersson (M) ställer sig bakom beslutet om återgång till de gamla reglerna i sjukförsäkringen.

Han säger: ”Nu tar vi ett steg tillbaka och sedan två steg framåt på vägen mot en bättre sjukförsäkring”. Ska bli intressant att se vad de två stegen innehåller? but first things first.

Riksdagen har vid två tillfällen tidigare beslutat att arbetsförmågan hos sjukskrivna ska prövas efter 180 dagar, enligt de gamla reglerna.

För ett tag sedan sa Ulf Kristersson (M) att han inte tänkte lägga någon sådan proposition, det blev då "tokreaktioner" och oppositionen övervägde en misstroendeförklaring mot honom. Det föranledde en "pudel" av Kristersson och nu gör han 180 grader för 180 dagar och redan idag kommer regeringen avisera en omedelbar proposition till riksdagen där man föreslår en lagändring om återgång till de gamla reglerna. 
 
Det är bra, men det är också önskvärt att se över handläggningen av de ärenden gällande sjuksskrivning under de första 180 dagarna. Hur är det egentligen med läkarens rätt att bedöma den sjukskrivnes arbetsförmåga från dag 15. Om jag har uppfattat det rätt så är läkarintyget, även från dag 15 endast en rekommendation och därmed har försäkringskassan handläggare rätt att inte godta läkarintyget. Är det verkligen så? Vem har träffat den sjuke? Vem har de medicinska kunskaperna?  

Jag har inte kunnat undgå att höra om dem som inte får sin första sjukpeng utbetald, då de blivit "dissade" och jag hoppas verkligen att jag hört eller tolkat det fel.

Vilket märkligt mönster vävs inte av livets skyttel.

Källa: Frances Marion


Källa: Hagalunds Foto

Idag ska jag ta ett litet steg på vägen mot mitt livs stora mål.

Källa: Var morgon ny



Kommentarer
Postat av: Rose-Marie

Hej, hittade din blogg idag. Gillar att läsa det du skriver. Det säger en hel del o inte en massa dravel.

Rose-Marie

2012-03-01 @ 11:27:00
Postat av: Anna Maria

SV Rose-Marie: Tack kära du! Tycker om att du gillar. Du är så välkommen tillbaka :).

2012-03-01 @ 11:48:07
URL: http://www.blogg.annamariasverklighet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0