Bekänna eller berätta?

I vad ligger skillnaden? 

Är det någon skillnad i att bekänna eller berätta och i så fall i vad ligger skillnaden?

Är bekänna = att erkänna och vad är då att berätta? Är inte det också en slags bekännelse.

För mig är ordet bekänna ett negativt laddad ord - jag står till svars med min historia inför andra, t ex inför lagen eller inför något. Bekänner gör jag när jag har gjort något fel.
 
Däremot är ordet "berätta" ett mer positivt laddad ord. Jag berättar något om mig själv, utan att känna skam eller skuld. Jag delar med mig av något.

Är det däri skillnaden ligger, att berättar jag finns det ingen skam eller skuld, men bekänner jag så står jag till svars för något skamligt eller skuldbelagt.

Om så är fallet önskar jag berätta mer än att bekänna.

Lite ordklyveri - en fundering.

Allt vi behöver är vad andra kan ge oss!
Källa: okänd



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0