Perfektionism

Jag har lagt ner mycket energi på att försöka vara någon jag inte är, att putsa ytan för jag har inte varit nöjd med den jag är. I min värld är det förvisso inte fel att anpassa sig till olika situationer. Jag tycker även idag om att vara smidig, men jag är inte längre så flexibel att jag inte märks. Att inte synas är att inte finnas och det är förödande för självkänslan.

Nu vet jag att jag har bra egenskaper och just därför behöver jag inte vara någon annan, jag vågar vara mig själv, så mycket mig själv att jag ibland vågar vara obekväm. Jag har idag en insikt om att jag är, om inte fullkomlig, så är jag en fullvärdig människa precis som jag är. För många är detta helt självklart, men så var det inte för mig och ibland händer det att jag tänker som förut. Att göra något bra och ibland t o m riktigt bra har inte varit gott nog. Jag har ofta försökt nå perfektionism, men nu övar jag mig på att vara människa - precis sådan som jag är och inte någon annan.
Jag lyckas inte varje stund, men det har blivit så mycket enklare och varje enskilt ögonblick har fått en annan betydelse.

"Kampen för att upprätthålla skenet, eller vad jag nu vill kalla den
smygande perfektionismen, berövar mig all energi."

Källa: Var morgon ny 



Källa: Hagalunds Foto

"Jag ska inte vara mer än människa idag.
Då ser jag livet i ett nytt, försonande ljus."

Källa: Var morgon ny




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0