Söndagsångest

Söndag kväll och jag står inför en ny arbetsvecka som för mig innebär att inte gå till arbetet, utan en ny arbetsvecka för mig innebär rehabilitering. Vilket i sin tur innebär träning och åter träning för att så snart som möjligt kunna gå tillbaka till mitt "riktiga" arbete.

Alex Schulman Aftonbladet skriver i sin krönika idag om söndagsångest, vilket genialt ämne. Söndagarna för mig - nu och för några år sedan skiljer sig dock. Idag gör jag bra saker både lördagar och söndagar, vilket innebär att när "söndagen rullar in" kan jag använda den till att söka lugnet inför en ny arbetsvecka. Jag uppfattas kanske som tråkig för några - framför allt på söndagar, men då får det vara så. Det är nämligen oerhört viktigt för mig att få samla ihop mig och vara närvarande "när veckan rullar in".

Kanske det också är som Schulman skriver:

"Jag har förstått att folk tror sig känna söndagsångest därför att de inser att helgen är slut, att de står inför en ­besvärlig jobbvecka, att ”det är så mycket som ska göras”. Jag tror inte på det där. Jag tror att söndags­ångesten i grund och botten handlar om att vi inte riktigt vet varför vi ­lever."

För min del är det nog lite av båda. Har jag en tuff arbetsvecka framför mig, då känns det tyngre under söndagen. När det handlar om funderingar på ett djupare plan och söndag, så har jag aldrig haft tanken på att förknippa söndagens ångest med "att vi inte riktigt vet varför vi lever", men han har en poäng i detta. Där gör Schulman en djupdykning längre ner i analysen än vad jag brukar göra. Känns skönt att jag inte är ensam i att fördjupa mig i existentiella frågor.

Nu är det så att jag behöver dra mig tillbaka på söndagen. För mig är det att gå "back to basic" för att få närvaro och samla ihop mig. Kanske gör jag det just för att få fokus på att förstå varför jag lever. Så jag skriva även under på det i Schulmans krönika och kanske söndagsångesten blir ännu lättare att hantera efter denna insikten.


Tack Alex Schulman för en fint skriven krönika! och jag önskar er alla en fin vecka!


Källa: Hagalunds Foto




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0