Inte "Superwoman"

Tack och lov ser jag mig inte som en "Superwoman". Jag önskar hålla mig så långt som möjligt bort från detta begrepp och se mig själv som en kvinna som gör så gott jag kan och att tycka det är helt tillräckligt. Helt enkelt låta bevara en "god självkänsla", som jag också arbetar med för att den ska växa sig allt starkare.

För att inte ta något ur sitt sammanhang, väljer jag att citera hela Blondinbellas inlägg "Superwoman!" och hon skriver som följer:

"Jag ser mig själv ofta som en superwoman. Jag vet att det jag tar mig an gör jag bra. Men just begreppet superwoman har fått en annan innebörd för min del. Förut trodde jag att det betydde att jag skulle säga ja till allt möjligt, hoppa på varje tåg, klara av precis allt och aldrig vara svag. Det stämmer inte. Idag vet att jag en riktig superwoman sätter gränser, går sin egen väg och lyssnar på sig själv. Att sätta gränser är snabbaste vägen till att respektera sig själv och värdesätta sitt liv. Och då pratar jag alltifrån att dejta killar, säga ifrån till en förälder eller se till att man trivs med sitt jobb. Det är när man sätter gränser som rätt dörrar öppnas i livet eftersom du inte har sagt ja till fel sak innan och påbörjat något som inte känns bra i magen.


Jag vet mitt eget värde. Det går inte att sätta sig på mig eller försöka få mig att ställa upp på något som jag inte vill. Superwoman inom mig säger då ifrån och påminner mig om att hålla mina gränser. På så sätt gör jag allt för min egna skull och livet blir riktigt roligt! Hitta din superwoman inom dig. En inre glöd som gör att du står upp för dig själv och är stolt över allt du åstadkommer. Livet är alldeles för kort för låta sig styras av andra människor eller hålla sig till en norm över hur man ska vara. Var stolt över att du är du och kör på!"


Att använda ordet "Superwoman" istället för "god självkänsla" ger mig helt fel budskap, för det är väl ändå det hon skriver om - "god självkänsla", menar jag - eller? Blondinbella är en duktigt och driftig kvinna, som är en förebild för många unga kvinnor, men som jag i det här fallet tror ger en vriden bild av vad en framgångsrik kvinna är och hur hon ska förhålla sig till livet. 
En "Superwoman" får mig att tänka på en tecknad TV-seriefigur, som tar sig fram med ett ego, utan hänsyn till andra och klarar allt. Det är min bild av en "Superwoman", även om hon beskriver att begreppet "Superwomen" har fått en annan innebörd för henne. Nej, för mig är verkligheten något helt annat. Ordet "Superwoman förknippar jag också med högmod - något som inte är föredömligt för unga kvinnor. Det ligger något i att "Högmod går före fall". Jag förknippar också "Superwoman" med högpresterande, vilket också har visat sig att inte alltför sällan leda till katastrof.

Jag önskar se mer av ödmjuka unga och äldre kvinnor, som visar på att lycka i första hand inte innebär att lyckas. Jag önskar att lyssna till kvinnor som berättar att deras framgång i första hand består i vem de är - inte i vad de gör. Min erfarenhet är att de mest ödmjuka kvinnorna får de största framgångarna. Vad som är framgång får du som läser detta själv avgöra.


Idag är för mig framgång framför allt att jag lyckas med att se och
lyssna till andra - att närvara, det såg annorlunda ut för en tid sedan.

Nej "Superwomen" hör för mig hemma i en TV-serie och inte i det verkliga livet.



Källa: Hagalunds Foto



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0