Glömde jorden

Hur svårt kan det va - jag "kryckade" mig till butiken i mitt bostadsområde idag för att köpa lite jord till mina pelargoner, som jag skrev tidigare idag - behövde ny jord. Vad händer? Jag kommer hem med allt annat än jord. Det är tydligt att jag ska skriva ner det jag ska handla, om jag ska vara säker på att få med det hem.
Ibland skrämmer det mig att mitt fokus så lätt tappas bort någonstans på vägen.

Nu är detta ju inte livsviktigt - mina pelargoner klarar sig säkert till imorgon. Kändes bara lite snopet när jag kom hem och skulle pyssla till det lite och ingen jord.

Fredag kväll är den absolut bästa kvällen på hela veckan, tycker jag. Det vilar en sådan härligt stilla ro här hemma. Lite god mat och "prat" och inga måsten. I och för sig försöker jag undvika "måsten". Jag, liksom många andra "bör" göra saker, men jag "måste" inte. Att inte "göra" kan ju få oönskade konsekvenser, så visst "bör" jag, men återigen jag "måste" inte. Ett av mina inlägg handlar just om "måste" och "aldrig" - ord som jag försöker undvika i mitt liv - de tynger vardagen alldeles för mycket. Det räcker därför gott med att jag "bör" och "gör mitt bästa att inte".
Jag tycker att det är lättare att förlåta mig själv, när jag tänker så.

Jag måste inte köpa blomjord, men jag bör för pelargonernas mående. Detta ska aldrig hända ingen är ingen idé att jag lovar, men jag ska göra mitt bästa för att komma ihåg att få med mig blomjord hem imorgon.


......detta är att lära sig. Plötsligt förstår jag något som
jag har förstått hela livet - men på ett nytt sätt.

Källa: Doris Lessing



Källa: Hagalunds Foto



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0