Jag är ingen mes, onej - tro inte det!

Jag gillar Marcus Birros krönikor i Expressen - läser inte så ofta hans fotbollskrönikor, men gärna de krönikorna som vänder sig till oss människor i verkligheten. Och det han skriver går oftast rakt in i hjärtat hos mig.

Rubriken i dagens krönika lyder:

"För varje magsur jävel som hånar dig går det minst tio andra som älskar dig."

och han skriver också:

"Man kan aldrig förlora så länge man är naiv. Bara hårda hjärtan förlorar."

Jag har i det tysta önskat någon slags bekräftelse på min övertygelse om att naivitet är en positiv egenskap. En egenskap, som jag tycker är värd att låta utvecklas. Och varför? Jo, jag är naiv och tror att den egenskapen gör mig öppen i sinnet och mottaglig för att kunna ta emot människors välvilja och lära av deras erfarenheter. Vilken rikedom att få ta del av andra! Jag är av den bestämda uppfattningen att människan är god till den dag, då hen besvisar motsatsen och jag är inte beredd på att ändra mig på den punkten. En och annan "magsur jävel" är jag däremot beredd att möta och så får det kort och gott vara.
Jag skriver ofta i mina texter om att lyssna till andra och att följa vinnarna och nu lyssnar jag till varje ord i det Marcus Birro skriver och det lägger sig direkt tillrätta i maggropen.

Jag är ingen mes, onej - tro inte det! Min naivitet idag handlar inte om att tillåta en och samma människa trampa på mig, som om jag vore en dörrmatta lämplig att kliva på för att torka bort sin egen skit. För mig handlar den här sortens naivitet om att ge människor en chans, utan att vara misstänktsam.

Min övertygelse är att om människan slutade vara så förbannat misstänksam och girig, så skulle både min och din vardag se helt annorlunda ut.
Men jag ska inte tala om för dig hur du ska göra - jag sopar framför egen dörr och fortsätter att vara naiv och vara öppen för dig vem du än är.


"Jag ska se varje stund med barnets ögon.
Det skänker mig glädje och tillfredsställelse."

Källa: Var morgon ny


Källa: Hagalunds Foto


Kommentarer
Postat av: ~ L I N N ~

Tjingeling!

Tänkte bara titta in & önska dig en fin kväll! :-)

2012-04-25 @ 17:19:29
URL: http://linnhahne.blogg.se/
Postat av: Monica H

Jag håller med dig, tycker alltså att ditt förhållningssätt är helt rätt! Naivitet och tillit är nära besläktade.

2012-04-25 @ 19:00:20
URL: http://monicahortellsblogg.blogspot.com
Postat av: Anna Maria

SV Monica H: Precis, tillit är för mig en av de förutsättningar för att släppa taget och därför väljer jag att låta naiviteten var något positivt. Det blir bara för tråkigt att gå omkring och vara misstänktsam jämt :).

2012-04-25 @ 19:25:33
URL: http://annamariasverklighet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0