Söndag förmiddag...

.....och jag har på känn att det kommer att bli en fin dag. Igår när jag var på väg till Västerås med några vänner, så ringde min dotter till min mobil och frågade om jag hade lust att komma till lekparken, där hon och Livisen skulle leka loss en stund. Det var lekparksväder med sol, om än lite kallt i vinden. Jag satt i bilen på väg till Västerås där jag skulle tillbringa dagen tillsammans med vänner, så därför hade jag inte möjlighet att möta upp för lek. Kanske det kan bli en liten stund idag, att sitta i solen och följa lilla "härjos" upptåg. Men det blir som det blir.  

Det är fortfarande före lunch hos mig och jag har druckit mitt kaffe, ätit en smörgås och ägg - en lång frukost i stillhet. En stund i stillhet ger oftast det lugn jag behöver inför dagen.

Till min morgon hör också att läsa dagens text ur boken "Var morgon ny", en bok fylld med citat och reflektioner, som jag kan stilla ner mig till inför dagens åtaganden.


Ur Var morgon ny - 29 april

"Kärleken mellan två människor är något mycket dyrbart. Den är ingen ägodel.
Jag behöver inte längre äga för att vara en helgjuten människa.
Den sanna kärleken innebär frihet."

Källa: Angela L. Wozniak

För mig betyder det att om jag har en god självkänsla och ett gott självförtroende - helt enkelt lever i balans och med tillit både till mig själv och till andra, så behöver jag inte styra andra människor. Jag kan släppa kontrollen. Det är inte helt lätt och är inte konstant. Det är inte något som infinner sig per automatik, men jag har en önskan om att var dag få känna den friheten att inte behöva kontrollera. Jag gör så gott jag kan och det har blivit så mycket bättre och idag ska jag ta hand om det som är mitt ansvar.



Bildkälla: Hagalunds Foto



Kommentarer
Postat av: Madonnan

Så tänkvärda ord. Var människa är fri och kärleken vacker.



Kram på dig



2012-04-29 @ 16:45:32
URL: http://madonnans.wordpress.com
Postat av: Anna Maria

SV Madonnan: Visst är det! Något att tänka på när egot växer sig för stort. Kram :)

2012-04-29 @ 17:16:08
URL: http://annamariasverklighet.blogg.se/
Postat av: Anonym

I ett äktenskap är friheten oerhört viktig. Det betyder att man litar på varandra.

2012-04-29 @ 18:17:06
Postat av: Ruth i Virginia

Det var min kommentar utan namn.

2012-04-29 @ 18:19:18
Postat av: Anna Maria

SV Ruth: Ja, som jag ser det är det oerhört viktigt att bygga en relation på ömsesidig tillit. Tycker också det är viktigt i relationer till andra t ex vänner, föräldrar och barnen. Att inte leva genom någon annan.

2012-04-29 @ 18:25:25
URL: http://annamariasverklighet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0