"Jag" istället för "man"

Nu när jag är "rörelsehindrad" p g a mitt knä, så har jag en hel del tid att "surfa" runt - både i bloggvärlden och på andra sajter. Jag tittar även en del på TV - mest sport, nyheter och debatt.

Jag slås av tanken att många - långtifrån alla - som skriver och blir intervjuade ofta använder ordet "man" istället för "jag". Även då jag tidigare suttit i olika forum och lyssnat, generaliseras debatten gärna.
För inte så längesedan satt jag med vid en information, där åhörarna var mycket aktiva i debatten.
Jag lyssnade nogsamt under ett par timmar och registrerade att ordet "man" användes i stort sett uteslutande. Istället för att säga "Jag tycker.......", så sa näst intill alla, som hade synpunkter - "Man tycker....."

Det slog mig då, att när en person använder "Man tycker.....", så generaliserar den personen och jag inkluderas, som om jag tyckte likadant, utan att ens tycka som den som framför åsikten. 

Varför är det så svårt att att skriva "jag" eller att prata i "jag-form". Är det möjligen så att jag i en debatt gärna talar i "man-form", för att jag inte är modig nog att ensam stå för min åsikt.

Det var inte första gången jag tänkte - "prata för dig själv" och varför säger jag inget. Nej, jag är inte heller särskilt mordig - något att tänka på.

Jag lyssnar gärna till vad du har att säga, och jag önskar mig
mod att tala om för dig när du kan göra dig till tolk för mig!



Källa: Hagalunds Foto



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0