En mörk dag som nu är ljus

Långfredagen har jag alltid förknippat med sorg och mörker, vilket inte är så konstigt då jag tillhör den generationen som fick lära sig att det var den dagen då Jesus dog och då var det sorg i vårt hem. Jag fick på inga vis och villkor gå utanför hemmet. I min stad var det tyst som i graven.
Nej, det skulle vara lugnt och det var alldeles tyst. Det enda nöje som erbjöds var att få delta tillsammans med mor, far och syster i gudstjänsten i min hemstads kyrka och det var bättre än ingenting.
I bänkraderna satt tanter och farbröder och många av dem hade sina barn med sig. Alla var klädda - om inte i svart - så var näst intill alla klädda i mörka och diskreta kläder. Jag är helt säker på att kören var helt svartklädda, om jag minns rätt.
Allt uteliv, om jag får lov att kalla det så - var bättre än att bara vara hemma en dag som denna. Jag bruka tycka om när det var kyrkkaffe efter gudstjänsten och jag kommer ihåg att jag ofta fördrev tiden, under gudstjänsten med tankar om det skulle serveras kaffe eller ej, men jag kan inte tänka mig att det serverades kaffe efter gudstjänsten på långfredagen. Är nästan helt säker på att vi tog i hand och hälsade med en tyst nick för att sedan lämna kyrkan - åka hem till söndagssteken, fast det var på en fredag.

Idag är det annorlunda - idag är långfredagen ljus för mig. För idag är det långfredagen den 6 april och det är två år sedan jag tog ett beslut - ett beslut, som visade sig vara ett av de klokaste valen jag gjort i mitt liv.
Jag bestämde mig att börja om - att lämna det destruktiva liv jag under många år levt och nu är jag här - två år senare och på god väg att ta tillbaka det goda i min värld.

Det har inte varit lätt, men inget kan bli svårare att hantera än det som var mitt förflutna och om jag själv kan förhindra att återvända dit, så önskar jag göra allt som jag kan för att inte vända åter.

Jag är så oerhört tacksam för att jag är här idag - denna långa fredag, som idag inte är så lång. Jag är så oerhört tacksam till alla er som visat mig er väg och att ni har gjort det möjligt för mig att göra bra val och ta bra beslut. Jag tog en dag i taget och dessa dagar har nu blivit till två år.


Jag är villig och jag önskar att fortsätta på den här vägen - med en dag i taget!



Källa: Hagalunds Foto


Jag kan göra den här dagen till en dag att minnas med glädje.

Källa: Var morgon ny


Kommentarer
Postat av: Arga Klara

Önskar dig en glad påsk och en att livet fortsätter i rätt riktning!

2012-04-06 @ 10:31:31
URL: http://argaklara.com
Postat av: Anna Maria

SV Arga Klara: Tack Klara! Önskar dig också en fin Påsk och jag tänker vi ses på bloggen nu och då under helgen.

2012-04-06 @ 10:41:57
URL: http://annamariasverklighet.blogg.se/
Postat av: Tofflan

Så passande då att jag firar låtsas-födelsedag idag, när du firar ett livsval!!! Jag är alldeles helt tvärsäker på att du gjorde rätt val.

2012-04-06 @ 21:09:30
URL: http://tofflan.wordpress.com
Postat av: Anna Maria

SV Tofflan: Jag är oerhört tacksam för det val jag gjorde och fortsätter att göra - en dag i taget. Lite kul att också våga fira utanför min inre krets och varför inte tillsammans med andra i bloggvärlden :).

2012-04-06 @ 21:30:31
URL: http://annamariasverklighet.blogg.se/
Postat av: Tina

Jag vet att du tog rätt beslut.

Hoppas du får en trevlig påskhelg!

Kram

2012-04-07 @ 19:18:20
URL: http://tinastar.bloggsida.se
Postat av: Anna Maria

SV Tina: Tack Tina! En riktigt fin påskhelg önskar jag dig oxå. Kram

2012-04-07 @ 19:21:50
URL: http://annamariasverklighet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0