Släppa taget

.........är inte lätt. Precis just så - att släppa taget om det jag är maktlös inför är dessvärre en brist hos mig - och jag önskar därför att utveckla den egenskapen så att vardagen blir mer hanterlig. Det kommer alltid att finnas situationer i mitt liv, som ter sig ohanterliga - jag har en sådan önskan att utveckla förmågan att släppa taget om det som är ohanterligt. Vilken frihet det måste vara. Jag har vid flera tillfällen samtalat med dem som har lyckats med det och jag önskar mig det de har fått. Jag inser också att det inte är någon som gör det åt mig, utan jag får lyssna och lära av dem som har lyckats.

Konkret handlar det just nu om att jag är rädd för att inte få sjukpengen, så att jag kan betala mina räkningar. Så är det! och jag har tidigare skrivit om det i ett flertal inlägg. Efter 35 år i arbetslivet har jag alltid betalat mina räkningar i tid och nu när jag igår förmiddag fick veta via sms från försäkringskassan att läkarintyget ska kompletteras med 30 dagars ytterligare handläggningstid blir jag milt sagt låg. Jag har nära och kära, som erbjuder mig sin hjälp och det är jag tacksam för, men ska det behöva vara så?

Det okändas makt är stor över mig och jag vänder mig och tittar bakåt för en stund - just bara för att påminna mig om hur jag då gjorde när min oro blev för stor - hur "jag gick in i dimman" och dövade min oro och dit har jag ingen önskan om att återvända, så det är inget alternativ.


"Jag har inte makt över händelser.
Jag har ingen makt över mina vänners och min närmastes liv.
Jag har makt över mina egna attityder och mitt eget uppträdande.
Jag har makt över min uppfattning om mig själv och min målmedvetenhet.
Jag har makt över min vilja att leva och att följa dem som går före.
Min makt är stor, men jag måste utöva den på ett klokt sätt,
för att inse vilken räckvidd den har."

Källa: Var morgon ny




Källa: Hagalunds Foto


Jag ska ta ansvar för mitt liv idag

Källa: Var morgon ny




Kommentarer
Postat av: Erika Askebjer

2012-03-04 @ 12:54:59
URL: http://http:/er
Postat av: Erika Askebjer

Fin blogg du har! Besök gärna min. Kram :)

2012-03-04 @ 12:55:32
URL: http://erikaaskebjers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0