Tolkningsföreträde

Jag förbehåller mig rätten att ha tolkningsföreträde till mitt liv. Det låter kanske "kaxigt", men det är lugnt - jag tar hjälp av dem som är bra på att skriva stadgar "för sina liv". 

Stadgar i detta sammanhang är de interna regler som gäller "för mitt liv" och innehåller:

  • mitt namn
  • vad jag är folkbokförd
  • ändamålet med mitt liv och hur jag ska hantera det
  • den insats jag ska delta med i mitt liv
  • hur mina insatser ska fullgöras
  • antalet människor som ska ingå i mitt liv samt tiden för deras uppdrag
  • vilka ärenden de ska delta i
  • vilken tid dessa stadgar ska gälla för mitt liv och om/när de ska revideras
  • att ta hjälp av den kompetens jag själv saknar


Jag har en förhoppning att stadgarna idag skrivs av en mer vuxen hand, då jag börjat lyssna på andra och lär av dem. Det har kvalificerat mig att ta större del i mitt eget liv och det innebär också att jag tar större ansvar. Andra människor behöver inte ta över mitt ansvar och just därför "förbehåller jag rätten att ha tolkningsföreträde i mitt liv" och det är viktigt för mig.

Jag har under hela mitt liv skrivit mina stadgar - stadgar som gäller i min värld. Stadgarna har inte alltid varit så genomtänkta och vid flera tillfällen har jag varit tvungen att skriva om dem. De har sett bra ut på pappret, men jag har som medlem i mitt liv inte kunna följa reglerna - förstå innebörden i stadgarna. 

Med tiden har jag blivit allt säkrare på vad mina stadgar ska innehålla och vad som är bäst för mig - långt ifrån alltid, men då tar jag hjälp av andra. Jag förbehåller mig rätten idag att välja när jag ska be om hjälp, för det är något jag har övat på en tid. Ok, ibland behöver jag bli påmind om att jag behöver ta hjälp, även av dem som inte har tolkningsrätt till mitt liv, men det är viktigt för mig och min självkänsla att det är jag som sätter gränser. Det är ok, så länge jag förstår att stadgarna behöver revideras och att jag tar hjälp där jag inte har kompetensen. Det är ett levande dokument och revideras kontinuerligt - ibland varje timme, men i takt med att jag lär mig, blir det säkert allt längre tid mellan ändringarna.


Det räcker med att ta ansvar för sitt liv för att bli herre över sig själv.


Källa: Hagalunds Foto

Jag gläds åt att bli herre över mig själv. Det skänker mig nytt hopp.
Det förbereder mig för allt som väntar mig. Jag kommer att uppleva en ny sorts glädje.


Kommentarer
Postat av: AnnaMalin

Sv: Tack mamma! Hoppas ni har det bra och får en fin helg :-) Vi hörs snart igen. Tack för fint samtal igår! Kramar

2012-02-25 @ 00:11:23
URL: http://annamalinsrum.blogg.se/
Postat av: Madonnan

Så klokt du tänker, inspirerande att läsa!



Kram

2012-02-25 @ 13:16:01
URL: http://madonnans.wordpress.com
Postat av: Anna Maria

SV Madonnan: Tack fina du :). Under de senaste två åren har jag varit nödd och tvungen att göra en inventering, som jag börjar gilla :).

2012-02-25 @ 13:24:53
URL: http://annamariasverklighet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0