Till minne

Till minne av alla dem som dött p g a droger!

Politikern Lennart Holmlund, Umeå skriver i sin blogg om att media inte ska "glorifiera" Whitney Hourston, då hon valde att knark ihjäl sig.

Se Aftonbladets inlägg i debatten. Tack! för att ni reagerar. 

Socialdemokraten Lennart Holmlund skriver:

"hon valde i stället både knarket och döden"


Vidare fortsätter han:

"Nu glorifierar alla media henne som inte kunnat ta hand om sin dotter utan snarare inlett sitt barn i narkotikamissbruk. Vilken usel mamma som inte ser till att hennes dotter inte följt i sin mammas fotspår."

Det är p g a den synen på missbrukare, som politikern Lennart Holmlund har, som gjorde att jag inte vågade be om hjälp. Den skam han beskriver mellan raderna i sitt inlägg att missbrukaren bör ha, den skammen är jag  fullständigt kapabel att känna på - alldeles på egen hand.
Den skammen är så fruktansvärd att bära och även om jag förstod, att jag inte klarade av att hantera mitt liv längre - så vågade jag inte be om hjälp.
Nu skriver han, en socialdemokrat som värnar om den "lilla" människan i klartext: Du är en usel mor och inte värd att hyllas.
Det är så skammen har sin grogrund.

Som jag uppfattar kommunalrådets inlägg, så borde Whitney Houston begravas och glömmas i tysthet - hon är inte värd att hyllas för hon är en knarkare, som valde att dö. Det spelar ingen roll om hon har glatt mig med fin musik eller trivsamma stunder framför bioduken, nej hon ska straffas och dessutom ska jag vara besviken för att jag har köpt hennes musik.
Under tiden jag formulera mitt inlägg "ryser" jag av denna kallsinnighet - en kallsinnighet, som jag verkligen hoppas att socialdemokraterna inte står för.

Idag - då vi vet lite mer om missbruk borde väl en politiker, som fördelar pengarna, som jag betalat i skatt, veta att de flest beroende inte väljer att dö i sitt missbruk. Visst är det så, att var och en "sväljer" själva, men det är mer komplext än så. Det räcker väl med att se hur välfyllda behandlingshemmen och andra beroenderelaterade terapigrupper är idag, för att förstå att missbruksproblematiken inte är så enkel som att ta sig i kragen.

Lite ödmjukhet om jag får be. Högmod hos ett socialdemokratiskt kommunalråd är inte klädsamt.

När jag kom så långt som till tanken om att be om hjälp, var det långt kvar till att våga be om den hjälp jag så väl behövde och det bl a p g a synen på missbrukare, den synen som Lennart Holmlund representerar, för den finns - inte bara hos honom. Det varken var eller är synd om mig och har aldrig varit. Jag är ansvarig för de val jag gör, men för den skull förtjänar väl jag liksom andra att bli förlåtna, även om vi dör i missbruket och även om vi misslyckas. Nej, det kanske inte är så - vi kanske ska tystas ner - vi kanske ska straffas på ett eller annat sätt, för vi har inte fullgjort vårt uppdrag i samhället. Återigen med den synen på missbrukaren, blir jag ännu mer rädd för att vända mig till samhället och be om hjälp. Tänk om jag inte klarar mig. Jag kanske är en av de karaktärslösa människor, som inte klarar att ta mig i kragen, så jag dör och då är jag inte värd att "hyllas" eller minnas för något jag har gjort bra.

Jag är inte ett dugg besviken över att jag har köpt musik av Whitney Houston, som eventuellt har finansierat hennes missbruk. Så snart pengarna hamnar i hennes ficka, så är det hennes val. Om jag ska skriva om något, som jag möjligen är besviken på att finansiera, så är det bl a de krognotor som med jämna mellanrum dyker upp i media gällande politikers uteliv där skattepengar har använts.  

Nej, Whitneys musik köper jag av helt fri vilja och vad hon gör med sina pengar det har jag inte med och göra. Sedan är det bara att beklaga att hon gjort dåliga val. Jag önskar ödmjukast att varje politiker som deltar i debatten om missbruk ska sätta sig in i vad ett missbruk är och läsa på om sjukdomsbegreppet. Nej, jag skyller inte på att det är en sjukdom, men missbruksproblematiken är mer komplex än att bara ta sig i kragen.

Vad är ödmjukheten och omtanken. Detta är den mest demokratiska sjukdomen jag känner till. Den slår rakt över befolkning. Det spelar absolut ingen roll om jag är rik eller fattig, om jag är uteliggare eller politiker, VD eller arbetare. I vilket land jag bor. Finns det droger, då slår den till varhelst och närhelst och det kan gå mycket snabbt. 

Om Whitney Houston är en dålig mor varken kan eller ska jag uttala mig om. Jag passar mig mycket noga för att dömma ut någon som mor och jag förstår att kvinnor som är mammor inte vågar be om hjälp när jag hör denna sortens uttalanden - det är precis just det här det handlar om. Vi kvinnor vågar inte be om hjälp. När kvinnan redan är ett med drogen, men vill försöka ta sig ur helvetet är det många krafter som verkar, däribland rädslan.
Jag tar mig friheten att göra mig till tolk för den rädslan - jag har känt den. Hur ska du kunna förstå?




Källa: Hagalunds Foto


Ett förlåtande sinnelag äger magiska krafter. Hela mitt liv kommer
att förändras till det bättre om jag har ett förlåtande sinnelag.

Källa: Var morgon ny


Kommentarer
Postat av: Madonnan

Förstår dina tankar för det är klart att det måste finnas förståelse och därigenom ge mod till de som vill söka hjälp. Konstigt att uttala sig så, det borde ingen politiker göra..



Modigt skrivet av dig också, det kan säkert hjälpa andra!



Kram

2012-02-21 @ 18:09:08
URL: http://madonnans.wordpress.com
Postat av: Louise

Som anhörig och nära vän till knarkare så känner jag igen mig i vad du skriver. Så dumt uttalande av honom att jag inte hittar något att säga. Du skrev det bra! :)

2012-02-21 @ 19:18:02
URL: http://wizy.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Sv: Men hej! Tack så mycket! Ha en fin kväll!

2012-02-21 @ 20:44:06
URL: http://rebeccasdagar.se
Postat av: Otto

Håller med mig i sak men däremot är jag trött på vanföreställningen att en socialdemokrat på något magiskt vis skulle vara mera empatisk än någon annan på grund av sin partitillhörighet.



S är inte bättre än något annat parti, det har otaliga politruker och småpåvar bevisat genom åren.

2012-02-23 @ 01:05:26
Postat av: Anna Maria

SV Otto: Tack för din komentar! Så rätt - varför skulle en socialdemokrat vara mer än människa, men jag har en önskan om att tjata om det tillräckligt många gånger, så det om möjligt blir bättre, då de ändå utger sig för att se till den "lilla" människan. Så dumt - skriver i senare "Tolerans - en gåva", om att jag bara kan förändra mig själv - tyvärr är det väl så - maktlös! /Anna Maria

2012-02-23 @ 09:34:11
URL: http://annamariasverklighet.blogg.se/
Postat av: Therese

Att vara en politiker och uttala sig så klumpigt och så nervärderande om andras människors lidande är en katastrof. Kan bara säga att denna politikern inte har en aning om att detta är en sjukdom, en sjukdom som bär så mycket med sig, skam, rädsla, hjälplöshet, förnedring osv. Denna politikern borde avgå eftersom det finns så många människor i vårt samhälle som behöver hjälp i denna frågan men som inte vågar söka hjälp för att en politiker som honom får dem att känna sig värdelösa, mer värdelösa än de redan känner sig . Tack för ditt fina inlägg.

2012-02-26 @ 21:29:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0