En gärning utom all möjlighet att förstå

Att se honom i TV-rutan och som jag uppfattar det, helt oberörd - är för mig ofattbart. Namnen på de människors liv som han urskiljningslöst berövade en dag i juli 2011 - räknas upp. Han sitter i Oslo Tingshus och följer sin egen gärning, utan att visa någon som helst ånger eller medkänsla. 
När kvinnan i rätten beskriver hur en efter en av de unga människor som fick sluta sina dagar på Utöya och när statsadvokaten beskriver Anders Behring Breiviks liv mellan 1995 och sommaren 2006, ser han ut att följa det som sägs med stort intresse och ibland fyrar han av ett kort leende.
Hur kan en människa, som har utfört detta vansinnesdåd sitta rak i ryggen, luta sig tillbaka, följa det som sägs med stort intresse och ibland le, utan att så mycket som ens för en sekund visa att han känner skuld och skam.


Katarine Kielos skriver idag i Aftonbladets ledare,

"Åklagaren kommer hävda att Breivik var galen. Försvaret kommer hävda att han visste vad han gjorde. Det kommer bli en märklig rättegång. Cirkusspektaklet massmördar-Breivik."

och vidare skriver hon,


"Breivik själv kommer vilja frikännas och hävda att han handlade i nödvärn."

Han erkänner handlingarna men åberopar ”nödrätt” – med vilket menas att dåden inte var ett brott. Det brott han har begått mot människor, är så avskyvärt och svårt att sätta ord på och i min ilska över detta önskar jag honom inga rättigheter. Det jag känner är primitivt, men jag kan inte mobilisera någon medkänsla för denna iskalla man - iskall i hela sitt väsen, utom den stund då rätten visar den propagandafilm om det budskap för vilket han tog sig rätten att döda 69 människor på 72 minuter - då fäller han en tår.

Jag följer rättegången i små portioner och skänker alla de som drabbats all respekt och omtanke med en önskan om att de ska orka gå vidare i livet.



Kommentarer
Postat av: Tofflan

Förskräckligt! Vilket mediespektakel det har blivit! Och mitt i allt sitter denna galning (för nåt annat kan han ju inte vara) och njuter av uppmärksamheten! Fy! Man skulle inte rapportera ett dugg från rättegången så skulle nog det där leendet slockna. (Ja jag tror att han är skyldig. Det är väl ingen tvekan?!)

Jag lägger en länk till din blogg från min blogg om det är OK med dig? Om inte, så hojta till!

Kram!

2012-04-16 @ 14:00:40
URL: http://tofflan.wordpress.com
Postat av: Anna Maria

SV Tofflan: Ja, vilket spektakel. Nu får han ju precis det han önskar - att marknadsföra sig själv. Funderade faktiskt ett tag på att själv vara tyst om händelsen, men jag kan inte låta bli - vill helt enkelt ge luft åt tankarna och jag har ju ingen större spridning, så det är okey.

Ord i den här historien är egentligen överflödiga - en mycket sjuk man.

Tusen tack för länken - det får du gärna och om det är okey så lägger jag en från mig till dig :). Kram!

2012-04-16 @ 14:08:17
URL: http://annamariasverklighet.blogg.se/
Postat av: Tofflan

Helt OK! :D

2012-04-17 @ 13:27:02
URL: http://tofflan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0