Jag är inte sjukare än mina hemligheter

Vilka hemligheter bär vi människor på - för det tror jag alla gör. Inget jag söker svar på, men hos mig själv har jag märkt att ju mer jag vågar vara mig själv och sätta gränser för sådant jag inte tycker är ok, desto bättre mår jag. Helt enkelt av den anledningen att jag är ärlig mot framför allt mig själv, men även mot andra. 

Tidigare var jag väldigt duktig på att göra det som jag trodde andra ville att jag skulle göra, vilket har resulterade i framför allt, att jag inte gjorde det som var rätt för mig. Om jag idag blir tillfrågad eller inblandad i något och ska göra ett val, lägger jag mig i hängmattan och funderar en liten stund - jag kallar det så. Jag har ingen hängmatta, men med detta menar jag att jag stannar upp en stund innan jag svarar. Jag tänker efter om det är ok för mig. Det kan gälla vad som helst, t o m sådant som jag älskar att göra - jag ställer ändå frågan till mig själv om det är ok just då.

Jag är naturligtvis inte helt ärlig i varje stund, det tror jag inte är möjligt, men jag säger heller inte att det är toppen om jag bara tycker det är ok. Ibland bör jag ju göra sådant som inte faller mig i smaken, sådant är ju livet.

Nyckeln för mig är ändå att inte vara rädd för vad andra ska tycka om mig, utifrån vilka val jag gör. Det viktigaste är vem jag är eller vad jag står för.
En av rädslorna med att blogga är väl just att avslöja mig själv och när jag hade legat tillräckligt länge i hängmattan blev beslutet så småningom "Nu kör jag!" bl a för att öva på att våga skriva om det som är jag, öva på att våga vara ärlig och på så sätt inte lägga mig till med nya masker, för de har varit många. 

Jag har verkligen slitit livet ur mig att vara perfekt och mina hemligheter blev allt tyngre att bära och de var orsaken till ett allt sämre mående.

Jag kommer att få många tillfällen att avslöja mina hemligheter för andra.
Jag ska våga göra det och med det visa vem jag är.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0