Har jag inget liv får jag..........

Kan väl inte påstå att jag snabbt "kryckade" mig till stan idag, då jag får ta det i den takt mitt knä tillåter och med hjälp av bussen. Hur som helst är det viktigt att jag rör på mig lite varje dag, så att knät inte fastnar i ett icke funktionsdugligt läge. Jag hoppas ju på att jag ska få ha mitt högerknä i många år till, om än med hjälp av en ny knäled. Därför är jag också noga med att träna "varje vaken timme", enligt rekommendation från sjukgymnasten och så får det bli. 

Väl på stan gick jag till Akademibokhandeln - passerade ett bokställ där jag fastnade för boken med boktiteln "Har man inget liv får man köpa ett som alla andra" av J Gardell. Jag har inte läst den och jag köpte den inte heller, men boktiteln kastade mig snabbt några år tillbaka och påminde mig om hur det var - mina dåliga val.

För några av er som har tittat in till mig i min blogg, berättade jag i inlägget "Till minne" om hur rädd jag var för att be om hjälp, Det var i en tid då jag gjorde många dåliga val, vilket fick en hel del konsekvenser och höll på att kosta mig livet. Jag hade då inte förmågan att se vad som var bra för mig.

Ett av de dåliga valen var att jag "shoppade", för att känna mig tillfreds och då handlade det inte om en liten bok för att glädja någon annan. Nej, då handlade det om att "köpa mig lycklig" eller rättare sagt "Jag försökte köpa mig lycklig". Hur jag än försökte så fungerade inte det. Glädjen över inköpen var kortvarig och om det var kläder jag köpt, hängde jag in dem i garderoben och sedan var det över. Det enda jag hade uppnått var en snabb "kick" och lura mig själv bort från verkligheten en stund. Det var så jag försökte hantera mitt dåliga mående. Ingen bär på någon skuld - inte jag och inte någon annan i min omgivning. Jag kunne helt enkelt inte uttrycka vad som var fel, för jag kunde inte se eller känna. 

Så idag när jag stod i bokhandeln kände jag en sådan tacksamhet att jag återfått förmågan att göra sådant som är bra för mig och det kan vara något så enkelt, som att ge en bok om Nalle Puhs "Bäst Vänner" till mitt lilla barnbarn, för att sedan få läsa den tillsammans med henne. Det ger mig en glädje som varar hela livet.



Källa: Anna Malin

Den positiva kraften inom mig måste jag uppmärksamma.
Den växer sig starkare när jag ängnar mig åt andra.
Jag upplever den positiva kraften inom mig som en varkatig lycka.

Källa: Var morgon ny


Kommentarer
Postat av: AnnaMalin

Jättefint skrivet mamma. Och så sant, i mina ögon. Som vi nyss pratade om går det inte köpa lycka för pengar som du tom "praktiserat". Och en annan med, i den mån man kunnat. Lycka handlar om något helt annat, de där små stunderna som t ex du beskriver med Livis :-) Liv ser fram emot läsning med mormor <3 KRAM!

2012-02-27 @ 21:47:38
URL: http://annamalinsrum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0