Högmod

Det är inte frågan om eller när någon blir arbetslös eller sjuk - det kan drabba alla. Oavsett dagens status i livet - kan det vända lika snabbt som en bilförare drar i handbromsen och snurrar på en femöring.  Det är ett ögonblicks verk. Självförvållat eller inte självförvållat - det vet endast vår "herre". Alla skyller på alla och oavsett vem som är "skurken" i dramat (för det är ju oftas ett drama när abetslöshet eller sjuksrivning tar sin början) ser sig den arbetslöse/sjukskrivne förtvivlat om efter möjligheter till att finansiera hus, hem och familj.

Nu tror jag knappast att Ulf Kristersson eller någon annan politiker i dessa led får känna på arbetslöshet. Sjukdom drabbar ju även politiker, men det finns ju privata sjukförsäkringar, gudskelov - hm, undrar just om han någon gång har sutitt i *telefonkön till t ex A-kassan eller Försäkringskassan. Det är mycket möjligt att han har. Kan ju faktiskt vara så, då jag hörde sägas att han hade valts till socialförsäkringsminister bl a just för att han såg empatisk ut - hm, jag tror faktiskt att han har suttit i *telefonkön till A-kassan eller Försäkringskassan.

Enligt Expressen sa socialförsäkringsminister Ulf Kristersson efter ett möte i sociala försäkringsutskottet i torsdags, att han inte avsåg att följa riksdagsbesluten i juni och i december förra året om en återgång till de gamla reglerna i sjukförsäkringen. Hm, undrar verkligen om han har suttit i *telefonkön till A-kassa och Försäkringskassa.

Nu har Ulf Kristersson gjort en pudel och ber om ursäkt för att han varit otydligt i sitt uttalande och vips ska allt vara förlåtet, för det var ju egentligen bara ett missförstånd - han ser ju faktiskt empatisk ut och hm, han har nog suttit i *telefonkön till A-kassan och Försäkringskassan i alla fall - eller? 

Det kan inte vara möjligt att politiker ska komma undan med: OOOPPPPSS! nu var jag otydlig - jag gör en pudel - vi backar bandet och börjar om från början. Att förlåta är något fint, men svenska folket är väl inga dörrmattor. Den tiden borde vara förbi, då folket står med mössan i hand, skrapar med foten, bugar och bockar - eller? Jag blir tveksam. Det osar egoism i vår tid. Det osar från alla håll.

Skrev häromdagen ett inlägg "Till minne" där ett socialdemokratiskt kommunalråd i Umeå uttalar sig om Whitney Houston som mor och, enligt honom "hon valde i stället både knarket och döden" . Vad ska jag säga? Suck!

Han har såvitt jag vet inte gjort någon "pudel", men dit jag vill komma är att jag verkligen önskar ödmjukhet och empati hos politiker. Ok! på den politiska arenan ska det föras en debatt som är politisk korrekt, men "Högmod" är inte klädsamt, inte ens för en politiker.

Jag önskar ingen politiker att sitta i *telefonkön vare sig till A-kassan eller Försäkringskassan, men snälla ska det vara så svårt att tänka sig in i hur du som politiker vill att det ska fungera om du blir arbetslös eller sjuk.

*Anmärkning: telefonkön till A-kassan och Försäkringskassan = all kontakt med dessa "kassor" - handläggningstider, beslut o s v.





Källa: Hagalunds Foto


Jag ska tro på nuet och jag ska tro på framtiden.



Kommentarer
Postat av: Alicia Jasmine ♥

sv: ja, det har du helt rätt i

2012-02-22 @ 20:12:43
URL: http://aliciajasmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0