Frustration - sjukskrivning

Jag borde inte skriva i frustration - jag kan få ångra det. Ändå är det kanske just då, som jag kommer sanningen närmast, för i frustrationen är det känslor på hög nivå och det jag känner ställs till sin spets. Om min frustration är befogad eller ej är en helt annan sak.

Idag handlar det om mitt läkarintyg (opererade mitt knä för 14 dagar sedan, "just for your information) - ligger fortfarande inte i brevlådan - drygt en vecka efter att jag varit i kontakt med sjukvården och har vid ytterligare ett tillfälle ringt och undrat. Får bli min mission idag, att ringa igen.

När jag väl fått intyget är det 30 dagars handläggningstid hos försäkringskassan, om jag ens får någon ersättning. Det utreds ju alltid nu för tiden har jag hört, så det är inte alls någon självklarhet. Har hört hårresande historier om hur människor får nobben av försäkringskassan och var som är rätt eller fel i de enskilda fallen är inte min sak att bedöma, men något konstigt är det uppenbarligen i systemet. Idag är det, om jag har förstått det rätt, inte doktorn som bestämmer - idag är det försäkringskassan som utreder och avgör. Bra eller dåligt? Nog låter det konstigt - förtroendet för läkarens kunskap om sjukdomen och patienten - vart tog det vägen. Ja, jag blir inte klok på det.

När försäkringskassa har fått läkarintyget och de har utrett mitt ärende och om jag får pengarna på mitt bankkonto, har det gått minst ytterligare 30 dagar. Mitt lönekuvert har i bästa fall "bara" varit tomt vid en löneutbetalning, men vill det sig riktigt illa - går det ytterligare en månad. Då är jag ganska säker på att betalningspåminnelsena har börjat droppa in i min brevlåda, för de låter inte vänta på sig - det är inte som med läkarintyget, som kommer "någon gång". Nej, betalningspåminnelser kommer omedelbart, i den branschen har det utarbetats ett system som fungerar helt perfekt. Hur gör dom? Kanske sjukvården skulle ta sig en titt på deras rutiner, så effektiviteten med läkarintygen blir lika god.

Ska bli intressant och se hur jag ska fixa räkningarna den här månaden. Det löser sig säkert, men det är ju f-n att det ska vara så svårt att "synka" sjukersättningen med utebliven lön.

Mitt ansvar är ju att betala in till staten i tid och gud förbjude om jag är en dag sen. Så varför ska inte staten ta sitt ansvar?



Källa: Hagalunds Foto



Jag äger en skaparkraft, som ingen annan har. Jag ska leva i nuet och dela med mig.

Källa: Var morgon ny

 


Kommentarer
Postat av: AnnaMalin

Jag håller med dig mamma, varför kan inte staten ta sitt ansvar i detta fall? Håller tummarna för att det löser sig inom kort, att du får intyget snart. Kram!!

2012-02-14 @ 21:16:30
URL: http://annamalinsrum.blogg.se/
Postat av: Madonnan

Men usch va trist! Hoppas att det löser sig, både med knäet och med pengarna.



Kram

2012-02-14 @ 21:19:38
URL: http://madonnans.wordpress.com
Postat av: Maria T

Håller med till fullo!!!! Hur svårt ska de vara? Man får helt enkelt skicka räkningarna till staten ;)

2012-02-14 @ 23:14:19
URL: http://oliverspock.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0