Släppa taget

Jag är inte en person med särskilt bra tålamod. Jag vill oftast att det ska ske nu - helst igår. Det var ett av mina tillkortakommanden som var i full blom i mitt förflutna. Jag kunde aldrig vänta och jag drev min omgivning hårt, både privat, men mest i mitt arbete. Jag ställde oerhörda krav på mig själv, vilket också innebar att mina krav omfattade min omgivning. Jag hoppas att jag har mer av tålamod nu och att de högt ställda kraven på både mig själv och min omgivning förhoppningsvis är lite lägre ställda. Det är en process, som får arbeta med tiden och jag har en önskan om att lära mig släppa taget om det som inte är mitt ansvar.

Vilken befrielse att snabbt kunna identifiera om "jag äger problemet", ett näst intill utslitet uttryck, men som jag tror de flesta vet vad det betyder. Om "jag inte äger problemet" eller på något annat sätt behöver ta ansvar i det som händer eller ska hända, vad skönt är det då inte att kunna släppa taget och lita på att de som har ansvaret tar det och inte "ta över" och "styra upp" för att få det som jag vill. Numer behöver jag oftast inte få det som jag vill, men jag bidrar gärna om någon ber om min hjälp.

Fortfarande slår pendel fullt ut åt ena eller andra hållet - on eller of, men jag hoppas och tror att jag ska nå en balans så småningom. Det är då lugnet infinner sig och jag kan lägga energin där den ska vara - på det som är mitt ansvar.


Tålamod att låta tiden jobba för mig
och ha en tillit att insikterna mognar och ger resultat.

Jag kan släppa taget!


Bildkälla: Hagalunds Foto


Kommentarer
Postat av: Tofflan

Kloka ord och jag känner igen mig i mycket! Jag är min egen hårdaste domare, till exempel, men jag är också väldigt hård mot andra. Skadad, I guess...



Kram!

2012-04-24 @ 22:38:41
URL: http://tofflan.wordpress.com
Postat av: Anna Maria

SV Tofflan: En missriktad "duktighet", som för mig var nödvändig att lägga ner. Jag är bra ändå. En produkt av mina dryga 55 år - så är det nog.

2012-04-25 @ 10:06:31
URL: http://annamariasverklighet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0