Högfärd och redighet

Ikväll sände svt "Svenska Dialektmysterier" med Fredrik Lindström.

I TV-tablåns programpresentation står det:

"I våra öron låter småländskan ärlig, strävsam och hederlig. Men vem byggde egentligen upp detta framgångsrika svenska varumärke."

Fredrik Lindström tar med oss på en tur i Småland - mina hemtrakter och det är klart jag vill följa med. I programmet samtalar han med framför allt män på den småländska landsbyggden och han beskriver dem som uppfostrade till motsatsen av curlade barn. 
De mycket hårt arbetande männen är nu gamla och berättar om många ljusa minnen och de skrattar lättsamt om det hårda livet. De vet egentligen inte att de varit med och byggt upp ett svenskt varumärke.

Jag är själv född i Småland, närmare bestämt i Värnamo - 6 mil söder om Jönköping och måste naturligtvis följa med på Fredrik Lindströms resa genom småland denna onsdagskväll. Det är trivsamt och jag känner mig hemma när han berättar om mina hemtrakter. 

Han samtalar också med Alice Bah, uppväxt i Hånger - några mil utanför Värnamo och hon beskriver några småländska ord som känns hemma:

tyar inte = står inte ut
bo hinsian väjen = bo på andra sidan vägen
hia sig = lugna ner sig
momo = mormo
redi = redig

Att vara "redi" var mycket viktigt i Småland. En människas "redighet" låg i hur mycket hon kunde arbeta. Högfärd och redighet är varandras motsats på småländska och högfärd var det ingen som kom särskilt långt med. Nej, det var inte lönt att göra sig märkvärdig, utan det var mycket noga med att vara "redi".

Fick mig att minnas! 


Källa: Hagalunds Foto



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0