Helt galet

En i bloggvärlden mycket trivsam blogg "ArgaKlara" skriver idag i ett av sina inlägg om en artikel i DN om guidböcker. Helt galet och när jag läser artikeln, blir jag bara mer övertygad om att det finns folk till allt. Boken jag beskriver nedan måste vara ett skämt. Jag kan välja att "garva" åt det, men jag tycker det är allvarligt. 

DN skriver:

"Nättidningen Huffington Post har plöjt igenom cyberspace och kommit fram till att det finns en guidebok för strängt taget varje mänsklig aktivitet. Tidningen har sovrat och valt ut de 21 galnaste boktitlarna."

Vidare skriver DN:

"Har du försökt komma fram till hur du kan dricka obegränsat utan att det påverkar hälsan? Ta reda på det i ”Den intelligenta människans guide till hälsosamt drickande. Drick hur mycket du vill och lev längre.”

Att dricka socialt, som ett normalt drickande ofta beskrivs är en sak, men det jag reagerar på är "Drick hur mycket du vill och lev länge."
Jag borde vara en av dem som kan utnämnas till expert på området och jag lovar - det finns inga sätt på hur du kan dricka obegänsat när det handlar om alkohol. Därför avhåller jag mig från att dricka helt och jag har inte för avsikt att ta reda på i guidboken vad den föreslår, för jag vet redan - det fungerar inte.

Jag kan välja att se guidboken som ett skämt, men det är allvarligt - j-vligt allvarligt när böcker som denna får människor att tro att det finns en möjlighet till hälsosamt drickande i stora mängder. Skulle någon mot alla förmodan leva länge - som dricker mycket, så tar både den fysiska, mentala och själsliga hälsan slut långt innan livet. Inget att sträva efter, som jag ser det.

Boken kommer säkert att säljas i otroligt många exemplar, för alkoholen har en mycket stark dragningskraft och det finns många människor, som inte orkar inse att de är maktlösa inför alkohol.

Var och en gör förstås sitt val och jag har gjort mitt och jag är så tacksam att jag slipper.


"Den som hänger sig åt tvivel ser dem snart förverkligade."

Källa: Frances Ridley Havergal



Källa: Hagalunds Foto


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0